Gearlube hotmelt wax getest en goed bevonden door WIELERVERHAAL
Maximaal rendement bij minimale inspanning. Sommige smeermiddelen beloven je ongezien rendement. Vaak is dat allemaal wat overdreven. Toch zien we dat waxmiddelen stilaan de bovenhand krijgen. Een wat minder bekende variant is de zogenaamde hot wax. En wanneer er een Belgische producent met hot wax op de markt komt, willen we dat graag van nabij bekijken. Tijd dus om de hot wax van Gearlube grondig uit te proberen.
Luc Vandevenne - november 19, 2023

We kunnen er niet omheen: fietsen is duur. Een goede fiets kost behoorlijk wat geld en zijn er nog de onderdelen. Het is dus zaak om de slijtage zo laag mogelijk te houden. Ketting en tandwielen zien af tijdens onze wekelijkse rit. De ene keer is het stof, de andere keer is het water en vuil. Goed smeren is dus de boodschap. De keuze tussen smeermiddelen is echter groot. De ene smeert fantastisch maar wordt bij de minste regenbui weggespoeld. Een andere blijft goed zitten, maar vangt dan wel weer erg veel vuil. Na de rit goed reinigen, drogen en smeren is dan ook de boodschap
Opmars van wax
Enkele
jaren geleden zagen we hoe wax het stilaan overnam van olie. Minder geklieder,
dankzij de additieven een goede smering en minder ophopen van vuil. Iedereen
heeft bij zijn eigen fiets of die van een ander al wel eens de massa vet gezien
die zich soms ophoopt op de derailleurwieltjes. De combinatie van olie en vuil
tovert het beste smeermiddel om tot een schurend product. En dat zit niet
alleen op je derailleurwieltjes maar ook binnenin je ketting. Met hogere
slijtage van de rollertjes en het verlengen van de ketting als gevolg. Waardoor
ze niet meer juist loopt op cassette en tandwielen en dus minder efficiënt is.
Om over bijkomende slijtage maar te zwijgen.

Waxen
Een van de websites die we volgen op Youtube is
Zero Friction Cycling. Zij zagen tijdens tests dat met hot wax bewerkte
kettingen tot 8 Watt besparen en veel minder slijtage vertonen dan met
conventionele producten bewerkte kettingen. Zij zijn dan ook grote fan van hot
wax. Er zijn niet zoveel producenten van hot wax, maar het Belgische Gearlube
is er dus wel ene. Gearlube gaat er prat op dat het zijn product zelf
ontwikkelt. We waren dan ook erg benieuwd om dit aan de tand te voelen en
gingen zelf aan de slag. We kozen gericht voor de Pro-versie. Gearlube gebruikt
er immers Tungsten als additief. Dat is een metaal met lage wrijving, een erg
hoog smeltpunt en erg hoge corrosie werende eigenschappen. Tijdens het proces
verdeelt de warme was zich tussen alle kleine openingen en poriën en legt
daarbij een laagje Tungsten op de rollers en de asjes. De buitenste laag
beschermt dan weer de ketting tegen vuil en water.
We raden wel aan om het hele proces uit te voeren met een nieuwe ketting. Zo werkt de bescherming optimaal omdat je vermijdt dat er al vuil in de ketting is geslopen die dan door de wax net wordt binnen gehouden. Dat is immers het tegenovergestelde van wat de bedoeling is. Het hele proces van hot waxen is eenvoudig. Vooraleer we de ketting in de was zetten, reinigen we die grondig. Het stockagevet aan de buitenkant verwijderen we met een ontvetter, maar naderhand dompelen we de ketting in een bokaal zuivere alcohol om de ketting ook van binnen te reinigen en de resten van de ontvetter te verwijderen.
Slowcooker of wax heater
Ondertussen leggen we de
blokken wax die Gearlube ons bezorgde in een slowcooker. Er bestaan speciaal
voor hot wax voorziene toestellen, maar een eenvoudige slowcooker van 25 euro
doet ook zijn werk. We maken de ketting vast aan een oude spaak, waarvan we het
uiteinde tot een haakje hebben omgeplooid. De Tungsten waxtabletten zijn zwart
en dus zie je de ketting op de bodem van de kom niet liggen. Ook houden we de
Quick Links apart. Wanneer die met een laagje wax worden bedekt, is het
mogelijk dat ze niet meer zuiver in elkaar passen en je de ketting dus moeilijk
kunt plaatsen.
Vanaf het moment dat je de ketting in de warme wax dompelt, zie je luchtbelletjes ontsnappen. Dat stopt wel na enige tijd, maar je mag de ketting gerust nog een tijdje in de wax laten liggen zodat die in alle hoekjes en kanten kan geraken. Nadien halen we ze eruit en hangen we ze ergens op waar ze rustig kan drogen. Wanneer de ketting droog en afgekoeld is, is ze echter helemaal stijf en moet je ze weer soepel maken. Hiervoor trekken we ze enige keren langs een borstelsteel, totdat het wax-oppervlak is gebroken. Daarna monteren we de ketting en gaan we op pad om de ketting te laten inlopen. Na een 20-tal km voelt alles helemaal vlot en soepel aan en is de ketting klaar voor enkele duizenden kilometers. Uiteraard zal de wax van de ketting verdwijnen, maar daarvoor heeft Gearlube dan ook een bijkomend potje vloeibare wax voorzien. Die brengen we elke 100 km aan.

BK/EK Gravel
Ondertussen hebben we goed
3.000 km afgelegd met de nieuwe ketting en heeft ze onder meer het BK/EK Gravel
verteerd. Na elke wedstrijd of trainingsrit hebben we de ketting gewoon
afgewreven en opnieuw met de vloeibare wax ingesmeerd. Zoals jullie op de foto
kunnen zien heeft de ketting amper geleden en is de slijtage miniem. Terwijl we
vroeger rond de 3.000 km al een duidelijke slijtage konden vaststellen en aan
een vervanging begonnen te denken, lijkt die vervanging nog lang niet aan
de orde. Qua slijtage haalt de Gearlube hot wax het makkelijk van de klassieke
middelen. Maar ook qua efficiëntie en schakelen hebben we geen enkele
reden tot klagen. Op geen enkel moment lijkt het erop dat de ketting niet vlot
draait en het schakelen lijkt ons zelfs iets beter. Zelfs onder belasting gaat
de ketting snel van klein naar groot of omgekeerd, terwijl ze net wat stiller
lijkt te zijn en steeds proper blijft.

Lees de online review van Wielerverhaal HIER