GRINTA magazine test Pro Hot Melt Chain Wax
Het aantal fietsers dat zijn ketting al eens in een kookpot heeft gelegd om de voordelen van hotwax te ontdekken, blijft gestaag stijgen. Die voordelen zijn dan ook duidelijk aanwezig, maar dan moet je er wel de tijd en moeite willen instoppen om het goed te doen. Onze man leefde zich uit met de wax van het Belgische Gearlube
16/06/2025 - Steven Kins

Als ervaren leerkracht fietshersteller had Stefan Vermaercke meer dan genoeg ervaring met vettige of compleet versleten kettingen, en vond dat er nog wel wat te verbeteren viel aan hotwax. Hij zette zich aan het koken en perfectioneerde zijn formules tot hij uitkwam bij twee hoofdproducten: de gewone Hot Melt Chain Wax Tablets en de Pro-versie daarvan. Ik koos voor de Pro Hot Melt Chain Wax, omdat die minder rolweerstand moet bieden en omdat hij iets ecologischer is samengesteld dan de gewone.
Dankzij de starter kit was het hele proces relatief simpel. Ketting eraf, volledig en echt grondig ontvetten (eventueel in een ultrasoonreiniger) en dan onderdompelen in de wax, die intussen volledig vloeibaar is geworden in het kookpotje. Die laat ik een tiental minuten erin liggen en daarna uitdruppen en drogen. Even de schakels losmaken in de hand en dan kan hij terug op de fiets. Wil je het allemaal in beeld, bekijk dan even onze video HIER op Instagram.
Waarom Hotmelt wax?
Ik geef toe dat ik het
tot voor kort ook maar een heel gedoe vond, al dat hotwaxen, maar intussen ben
ik toch van kamp veranderd. Waarom? De ketting blijft langer gesmeerd dan met
vloeibare druppelwax, vermindert wrijving in vergelijking met gewone kettingolie
en – het belangrijkste voor mij – de ketting en de rest van de aandrijving
blijven proper. Gedaan met zwarte vegen als je over de ketting gaat! Bovendien
zorgt de intense smering van de binnenkant van de ketting dankzij het hotwaxen
er ook voor dat de ketting langer meegaat.
Dan was het alleen nog aan het product van Gearlube om mij te overtuigen van zijn kwaliteiten. Al meteen merkte ik dat deze wax vanaf de eerste kilometer veel stiller is dan concurrenten (terwijl andere een inloopperiode hebben voor ze stil worden) én dat er veel minder brokjes af komen. Dat duidt erop dat het product goed is ingewerkt en meteen zijn werk doet. Twee serieuze voordelen, naar mijn mening. Ik gebruikte de wax op mijn Galetti-gravelbike, maar ook op de Canyon Aeroad waarmee ik de langste afstand van de Ronde van Vlaanderen heb gereden. Dat betekende meteen 235 km, wat kon tellen als grote test. In de droge omstandigheden had deze wax geen enkele moeite. De Ultegra-ketting kon daarna nog een aantal ritten probleemloos mee zonder droog te lopen.
Op de gravelbike had het smeermiddel het natuurlijk zwaarder te verduren. Daar komt er al eens wat modder, zand of een plas aan te pas. Ik heb de Red 13-speed-ketting zo lang mogelijk gebruikt na de eerste waxbeurt en merkte aan het geluid dat hij maakte dat hij na zo'n 250 kilometer droog begon te lopen. Ik had de bijpassende Pro Chain Wax Stick bij en liet die even over de ketting glijden. Dat lijkt op een deo-stick en is een uitstekend redmiddel om tijdens een rit wat extra, stille kilometers toe te voegen. Je moet de wax niet laten inwerken, dus kun je daarna meteen door, wat enorm handig is voor bikepackers en langeafstandsfietsers. Er is ook een vloeibare Pro Kettingwax, die je wel wat tijd moet geven om te laten inwerken, dus dat is een ideaal middel als je niet iedere keer je ketting er wil afhalen om hem een hotwaxbadje te geven.
Conclusie
Ook na de tweede
hotwaxbeurt hield de wax het op de gravelbike zo'n 250 kilometer vol voordat
het drooglopende geluid begon te weerklinken. Of je dat voldoende of weinig
vindt, hangt wat af van hoeveel werk je in het smeren van je ketting wil
steken. Ik heb het geluk om meerdere fietsen in de garage te hebben, dus kan ik
gerust de ketting van de ene fiets afhalen om die te waxen en intussen een
andere fiets gebruiken.
Dat waxen is trouwens een projectje waar je niet constant bij moet staan, dus kun je dat wat tussendoor doen. De langere levensduur van de onderdelen en vooral de afwezigheid van vettigheid op en rond je ketting vind ik onmiskenbare voordelen die voor zich spreken. Ik zou aanraden om zowel de hotmelt wax als de druppelwax te kopen, zodat je nog wat extra kilometers uit je gehotwaxte ketting kan halen vooraleer je hem terug van de fiets moet halen.